Thursday, July 23, 2009

~Transformasi diri~

Aku manusia biasa,

Penuh dengan dosa & noda,

Penuh dengan lumpur yang mengotorkan hati,

Penuh dengan segala-galanya yang keji.


Aku hanya manusia biasa,

tidak lari dari melakukan kesilapan,

Terlalu leka dengan kelazatan dunia,

Seringkali aku tertipu dengan kenikmatan di depan mata,

Yang tidak pernah menjanjikan apa-apa.


Aku sering tergoda

Semalam, detik ini , esok,lusa & seterusnya aku masih lagi melakukan dosa..

Masih lagi ghairah menghisap madu dunia

Yang sering memabukkan hatiku

Menjerumuskan aku ke lembah hina.


Sejenak aku bermonolog seketika,

Bertanya pada diri sendiri,

sampai kapan aku perlu melakukan dosa…?

Sampai kapan jiwaku dicemari noda..?

Janji tuhan pasti berlaku,


Suatu hari nanti aku pasti berlalu,

Meningalkan dunia yang sempit ini,

Meninggalkan memori NODA yang ku jelajahi,

Menuju akhirat yang kekal abadi.


Jadi,

Bermula dari detik ini,

Aku harus mengerti

Tujuan sebenar hidup ini,

Hanya mengabdikan diri pada Sang Khaliq yang Maha Menguasai,

Yang terlalu hampir dengan diri ini,


Aku perlu berusaha,

Membersihkan segala lumpur,

Segala parut nodaku,

Agar aku dapat merasa nur Kasih sang Pencipta,

Agar aku bisa meraih keampunan-Nya,

Menjamah makanan dari syurga-Nya,

Membasahkan tekak dari telaga Jannah-Nya,

Dan yang pastinya,

Menjauhkan diriku dari azab an-Nar-Nya

No comments:

Post a Comment